Friday, April 27, 2007

كلمه الحاج محمود امام المحكمه العسكريه

القاضي: المتهم التالي. محمود عبد الجواد... ..اتفضل
يا فندم أنا لحد النهاردة لم توجه إلى تهمة محددة بالمبلغ اللى انا متهم بغسيله.
. وأنا وقفت قدام عضوي اليمين والشمال اللي قاعدين دلوقتي جنب حضرتك علشان يقولولي أنا غسلت كام..
.محدش فيهم عارف يقوللي.
والله العظيم يا سيادة الرئيس أنا أبرأ بالقضاء العسكري والمؤسسة العسكرية إنها تدخل في خصومة معنا

يا فندم أنا عايز أحكي قصة صغيرة لعل يكون فيها عبرة
أحد أبناء البرامكة سأل أبوه بعد ما كان أبوه أمير ووالي على البلاد وبعدين وضع في السجن هو وابنه...فالابن بيسأل أبوه بيقوله:يا أبت أبعد ما كنا فيه من العز..أبعد هذا العز من ذل (يعنى يا سيادة القاضي بعد التشريفات والرتب وتعظيم سلام يا فندم واخترناك ومشينا وراك والكلام ده كله...هل الواحد هيرجع ما بإيده حيلة؟؟
الأب قال: نعم يا بني
الابن: كيف ياأبت؟؟
الأب: قال يا بني أمازلت لاتعقل؟؟ إنها دعوة المظلوم سرت بليل...غفلنا عنها ولم يغفل الله عنها سبحانه

No comments: